Christian Richardt udgav Halvhundrede Digte i 1878
1878 var et godt år for digteren Christian Richardt . 25. september havde Det Kongelige Teater premiere på Peter Heises opera Drot og Marsk , som han havde skrevet librettoen til; det var hans første forsøg i det tragiske musikdrama – og det var vellykket. Samme år udgav han en digtsamling med den diskrete titel Halvhundrede Digte (jf. artiklen om Velkommen, lærkelil ) , der klart forenede præstens og naturlyrikerens digteriske bestræbelser, sådan som det udtrykkes i digtsamlingens motto:
Glæden ved Guds grønne Jord, Glæden ved Guds Naade-Ord, de vil ikke kriges; Lærkesang og Klokkeklang de kan godt forliges.
Christian Richardt
I digtet spejler naturens og kirkens år hinanden
Det gentages ofte i litteraturhistoriske karakteristikker, at Christian Richardt er forårets digter. I dette digt med titlen I Høst , hvoraf Højskolesangbogen har optaget fire ud af de oprindeligt seks vers, nuanceres billedet lidt; tydeligst er det i det sidste vers, hvor forårets frugtbarhed og trivsel hyldes for at have et formål i ”livets orden”, nemlig høsten. På den måde rimer ”Lærkesang” på ”Klokkeklang”; naturens år og kirkeåret spejler hinanden.
Teksten appellerer til sanserne
Teksten appellerer til sanserne – hørelsen (første vers), smagen (andet vers) og synet (tredje vers). Forårets spiring og sommerens blomstring er forbi, nu er det efterårets udbytte det handler om: kornet, der høstes, nødderne, der plukkes, og storkeungerne, der træner vingerne inden det lange træk sydpå – ja, det var dengang i Danmark… I det sidste vers trækker den midaldrende Christian Richardt, på den tid præst på Vestfyn, perspektivet op i ”livets orden”: Også menneskets liv fortsætter efter dets ”vorden” og ”ungdomslyst”.
Georg Brandes roste Christian Richard for hans lyriske håndværk
Det var dog slet ikke for de naturlyriske billeder eller for den kristne tone i digtningen, at tidens dominerende litteraturkritiker Georg Brandes roste Christian Richardt i sin nekrolog, 1892. Det var for hans lyriske håndværk:
”Ingen har i vore Dage naaet hans rene og udadlelige Mesterskab i Versbehandling. Han var her fuldstændigt oprindelig. Der er i hans Rytmers Melodier en Sikkerhed og Fylde, Finheder i deres Bøjning og Afveksling, som ingen Anden har opnaaet, og Sprogfarvens Styrke svarer til Formens Fasthed.”
Georg Brandes
Denne tekst – for ikke at tale om Når egene knoppes – viser, at Brandes’ karakteristik ramte plet.