Digtet stammer fra Tove Ditlevsens digtsamling Pigesind
Dette digt er fra Tove Ditlevsens digtsamling Pigesind fra 1939. Det var hendes debutdigtsamling, en poetisk, smuk og stilfærdig indledning på et stormfuldt digterliv, der endte med, at hun tog sig af dage i 1976.
Længsel og smerte, drømme og død er centrale temaer i Ditlevsens værker
Tove Ditlevsen vakte fra begyndelsen opsigt med sit indlysende talent. Hun afslørede trods sin unge alder, 22 år, en dyb menneskelig erfaring. Hun digter om længsel og smerte, drømme og død. Et af digtene Til mit døde barn havde hun skrevet allerede som 15-årig.
Første linje røber et religiøst behov
Ordene i første linje (”Nu sænker Gud sit ansigt over jorden”) røber Tove Ditlevsens religiøse behov og fornemmelse. Præsten Gurli Vibe Jensen citerede det i sin tale ved Tove Ditlevsens kiste i Kristkirken på Vesterbro, den 17. marts 1976.
Ingemann stod bag Ditlevsens første møde med poesien
Ved den begravelse havde Tove Ditlevsen valgt, at man skulle synge Kingos Far, verden, far vel, jeg kedes ved længer at være din træl! med omkvædet ”Forfængelighed, forfængelighed” og Ingemanns morgensang Gud ske tak og lov, den sang, der på Tove Ditlevsens første skoledag, var hendes første og afgørende møde med poesien. Disse vers havde en overvældende indvirkning på hende.
De skønne og jævne ord, rytmen, rimene og melodien fortryllede mig så heftigt, at jeg brast i gråd.
Tove Ditlevsen i Om sig selv, Gyldendal 1975, s. 367. Se artiklen om Gud ske tak og lov.
Den kølige nordiske forårsnat er mild og tryg
Forårsnat rummer på én gang Gud og menneske, natur, børn og dyr. I den kølige nordiske forårsnat er der en sanset mildhed: Lyden af vindens sagte susen, der er Guds røst, duften af blomsterånde, der er glimt af evigheden, og følelsen af tryghed: for Guds hænder er skærmende lagt over ”den gode jord”, han skabte i sin glæde.