Thøger Larsen udgave selv sine digte
Thøger Larsen digtede om en natur, der strækker sig fra det uendelige univers til egnen omkring Lemvig, hvor han tilbragte sine 53 år på jorden. Og Jord var netop titlen på hans anden digtsamling, udgivet på eget forlag i Lemvig, 1904 – med dobbeltbetydningen planet og muld.
Naturens gentagelser og øjeblikke
Hans livsfilosofi omfattede det hele, sådan som det fremgår af sangens første vers: ”Nu hælder Europa mod sol igen” er en markering af digtets tid. Det handler på én gang om oplevelsen af gentagelse (”igen”) og af øjeblikket (”nu”). Det er forårsjævndøgn, solens zenitpunkt passerer Ækvator, og det bliver sommer på den nordlige halvkugle. Digtet begynder i Kosmos; så mærker vi den varme luft, ser fugletrækket mod nord, lugter muldjorden og føler den livgivende varme på huden.
Thøger Larsen
Sanser, farver og de fire elementer sættes i spil
Sanserne er den ene aktive dimension i solhymnen – ikke mindst synet (jf. vers 4.1 og 5.1): Farveskalaen er sat i spil i alle vers (bortset fra det sjette); der er farveadjektiver i teksten (grøn, gul, blå), men som det fx fremgår af syvende vers (som først er optaget i Højskolesangbogens 19. udgave), er der også andre ord, der kan betegne farvespektret: ”bløder” er et rødt ord, ”svømmer” er blåt, ”sol” er gult, ”græsset” er grønt, og ”muld” er et sort ord.
Også de fire elementer er eksplicit til stede digtet igennem: jord, vand, luft og ild. Det er ikke et konkret stykke natur, som bliver beskrevet; men så mange eksemplariske fænomener bliver nævnt i de fem første vers, at naturoplevelsen er total.
En økologisk salme om naturens evige cyklus
I Jord kaldes digtet Solsangen , og med denne titel skriver digteren sig ind i en meget lang tradition for hymner til den livgivende sol. Thøger Larsen forener en religiøst baseret livsdyrkelse og en naturvidenskabelig forståelse i, hvad man kan kalde en økologisk salme. Naturens evige cyklus hyldes som det, der giver livet mening, konkluderes det i syvende vers: Digtets jeg vil til sin tid blive en del af naturen, hvor ”jeg er muld”.
Thøger Larsens jublende hyldest til livet
Drivkraften i det evige kredsløb er ikke som i 1800-tallets romantiske strømninger ”ånden i naturen”, det er ikke en idé, men fysisk aktivitet, det er parring og frugtbarhed. Det er ikke et religiøst digt, for evigheden defineres her entydigt som et fysisk fænomen: Naturens kredsløb, ”den store frugtbarhed, / genfødelsens svangre tider.” (2.4-5). Men den jublende hyldest til livet, der føder nyt liv fra ”tidernes morgen” og ind i det uendelige, bunder i en oplevelse af naturen og det enkelte menneskes tætte forbundenhed med den, som er af metafysisk karakter.