Sangen bærer titlen Solhvervssang
Denne sang havde titlen Julesalme og Solhvervssang da den blev trykt i dagbladet Politiken 2. december 1917; da digtet kom i bogform i 1921, havde det titlen Solhvervssang .
Jensen ønskede sig borgerlige højtider istedet for de kristne
I Aarets Højtider (1925) står en artikel og et digt til hver højtid – nytår, fastelavn, påske, pinse, midsommer (med Højskolesangbogens Hvor smiler fagert den danske kyst som digt), frugttid, solhverv (med dette digt) og endelig begravelse. Johannes V. Jensen s ærinde med denne bog var at argumentere for borgerlige højtider, der kunne erstatte de kirkelige højtider, som er uden indholdsmæssig relation til årets gang i den danske natur.
Johannes V. Jensen
Johannes V. Jensen kalder sangen sin første verdslige salme
Johannes V. Jensen omtalte denne Solhvervssang som "den første verdslige Salme jeg skrev”. Det er i oplevelsen af årstidernes cyklus, at den religiøse følelse træder frem i danskernes sind, hvis ”dybeste Tilbøjelighed, en Hjemvé efter Fortiden” – altså højtidernes hedenske, naturlige følelse – bunder i, hvad han kalder en ”Skovlængsel”.
Motivet for højtiderne skal søges i naturens gang og gentagelser
Mens han finder, at det kristelige budskab ingen rod har i danskernes naturoplevelse, symboliserer juletræet og julelyset solhvervet, ”det gamle centrale og sande Motiv, der ligger til Grund for Julehøjtiden”. Og, mener Johannes V. Jensen:
i en Hengivelse til Naturens store Gang, dens Gentagelser, dens stumme Umaadelighed, skulde Motivet til enhver Højtidsstemning søges.
Således er sangen til solhverv og jul i sin grund en hymne til ”Danmarks fagre sommer” (3.8).